måndag 16 september 2013

Varför pedagogisk dokumentation

När jag började läsa boken: VARFÖR PEDAGOGISK DOKUMENTATION av Hillevi Lenz Taguchi tänkte jag....det är ju precis så som vi gör på min avdelning. När jag analyserade och reflekterade hur jag gör på min enhet märkte jag att jag försöker nog ha ett reflekterande arbetssätt. Men lyckas inte alltid.
"Pedagogik i en föränderlig omvärld" sid 66. Jag befinner mig just nu i en lärprocess som förhoppningsvis leder mig framåt.
"En reflekterande och medforskande hållning-att hitta nästa steg i arbete med projekt" sid 74. Att lyssna på barnen, deras reflektion och hur vill de arbeta vidare?Jag tänkte mycket på hur pedagogen gjorde med tiden och att hon lät barnen fortsätta med djurtiden istället för ,som det kan bli...ta fram klockan...Vi vuxna har vår skola,bakgrund och tradition i förskolan. Det är lätt att falla tillbaka och göra som man har gjort tidigare.
 Att vara medkonstruktör till sitt eget lärande är bara en av flera viktiga delar som jag känner starkt för.
Just nu på min enhet där jag arbetar har jag och en kollega startat ett projekt i samband med denna kurs. Vi kommer att arbeta med naturvetenskap och teknik och jag vill ta lärdom av denna kurs att bli bättre på dokumentation.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar