söndag 3 november 2013

Ljudbild eller synvilla? -en bok om filmljud och ljudredigering

Samtidigt som jag har arbetat med GarageBand för att lära mig den tekniken. Inte alldeles enkelt...Tekniken strular men det är detta jag verkligen behöver öva mig på. Så har jag läst boken av Klas Dykhoff som skriver på ett mycket engagerat sätt. Det känns verkligen som han brinner för sitt yrke. Han berättar historiskt från stumfilm till nutid. Vilket är roligt och intressant. När man ser på film, särskilt på bio så är ljudet verkligen viktigt. Jag ska faktiskt tänka på det nästa gång jag tittar på film. Hur mycket ljudet bygger upp själva  dramat. Jag tänker att hur ska jag ta in detta i min barngrupp? Jo barnen kan spela in olika ljud som ett litet projekt. Det kan bli spännande! Sedan är det viktigt att tala med barnen kring ljud som faktiskt" luras". Vi gör film ibland med våra barn och jag har fått många nya idéer om hur vi kan arbeta vidare med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar